Hallo Anthony,
Aangezien dit probleem niet aan u te wijten is, moeten eventuele reparaties - indien nodig - zeker onder de garantie vallen. Zie hieronder voor enkele details over de foutcode P2002 die ik heb gevonden:
De foutcode "P2002 dieselpartikelfilter efficiëntie onder de drempelwaarde" heeft betrekking op een emissiecontrole-apparaat. Geïnstalleerd op diesels van 2007 en later, elimineert het de roet die uit de uitlaat komt. U zult deze DTC hoogstwaarschijnlijk zien in een Dodge, Ford, Chevrolet of GMC diesel pickup, maar het kan ook worden geactiveerd op andere dieselauto's zoals VW, Vauxhall, Audi, Lexus, etc.
De DPF - dieselpartikelfilter - heeft de vorm van een katalysator en bevindt zich in het uitlaatsysteem. Binnenin bevindt zich een matrix van verbindingen die de passages bedekken, zoals cordieriet, siliciumcarbide en metaalvezels. Het is 98% effectief in het elimineren van roet.
De DPF creëert een lichte tegendruk tijdens het gebruik. De ECU van het voertuig - computer - heeft drukterugkoppelsensoren op de DPF om de functionaliteit ervan te bewaken. Als het om de een of andere reden - gedurende twee cycli - een discrepantie in de drukgrenzen detecteert, stelt het de code P2002 in, wat duidt op een storing.
Maak u geen zorgen, deze apparaten hebben een regeneratieve capaciteit om de ophoping van roet te verbranden en terug te keren naar volledige service. Ze gaan lang mee.
Zodra dit gebeurt, gaat het lampje uit en wist de code zichzelf. Dit is de reden waarom het een softcode wordt genoemd - het geeft een fout in "real time" aan en wist zichzelf wanneer de fout zichzelf corrigeert. Een harde code blijft bestaan totdat de reparatie is voltooid en de code handmatig met een scanner is gewist.
Alle voertuigen hebben een apparaat nodig om de uitstoot van stikstofoxiden in de atmosfeer te elimineren, die er anders niet zouden zijn en schadelijk zijn voor uw gezondheid en de atmosfeer. Een katalysator lost emissies op benzinemotoren op. Diesels daarentegen zijn problematischer.
Ze vertrouwen op de hitte van supergecomprimeerde brandstof voor spontane verbranding, hun cilinderkop temperaturen zijn zeer hoog, waardoor een ernstige voedingsbodem voor stikstofoxiden ontstaat. NOx wordt geproduceerd bij extreem hoge temperaturen. De ingenieurs wisten dat ze EGR - uitlaatgasrecirculatie - moesten gebruiken om de inkomende brandstoflading te verdunnen om de kop temperaturen te verlagen en de Nox te verminderen. Probleem was dat de uitlaattemperaturen op een diesel te hoog zijn en het probleem alleen maar zouden verergeren.
Ze corrigeerden dit door koelvloeistof te gebruiken om de motorolie en de EGR-pijp te koelen om de cilinderkop temperaturen te verlagen tot onder die nodig zijn voor de vorming van Nox. Dit werkte vrij goed. De DPF is de laatste verdedigingslinie tegen emissies door de roet te elimineren.
OPMERKING: Deze P2002 DTC is hetzelfde als P2003, maar de P2002 verwijst naar bank 1, dat is de kant van de motor die cilinder #1 bevat.
De oorzaken voor deze DTC kunnen zijn:
"¢Te veel lage snelheid werking zal deze code veroorzaken. Het kost hitte in het bereik van 500c tot 600c om de roet in de DPF te verbranden. Zelfs met de inspanningen van de ECU's in het motormanagement, heeft het moeite om voldoende warmte te creëren om de DPF bij lage motorsnelheden te reinigen
"¢Een luchtlek voor de DPF zal de sensorwaarden veranderen, wat resulteert in de code
"¢Defecte ECU-strategieën of -componenten voorkomen een goede regeneratie
"¢Brandstof met een groot percentage zwavel zal de DPF snel verstoppen
"¢Sommige aftermarket accessoires en prestatie modificaties
"¢Vuil luchtfilterelement
"¢Beschadigde DPF
Ik hoop dat deze informatie van enig nut voor u is. Als uw dealer u blijft afschepen, is het misschien de moeite waard om de informatie die ik in deze post over de foutcode heb verstrekt, af te drukken en ze deze te laten lezen.
Bron: obd-codes.com