Kia Owners Club Forum banner

Start stop werkt niet

2 reading
25K views 22 replies 11 participants last post by  jcapari  
#1 ·
Sinds ik mijn sportage 2 maanden geleden kocht, werkt mijn start/stop niet. Er brandt alleen een oranje lampje op mijn dashboard. De auto staat altijd aan.

Waarom werkt het niet?

#6 ·
Een van de belangrijkste problemen is de laadtoestand van de batterij. Het Kia-systeem staat de ISG alleen toe te werken wanneer het opnieuw starten "overtollige" batterijlading gebruikt. Bij normaal rijden laadt de dynamo de batterij slechts tot ongeveer 80% op, aangezien dit voldoende wordt geacht voor alle normale behoeften. Om boven de 80% lading te komen, moet u lading genereren door motoroverloop etc. (of door de batterij druppelsgewijs op te laden). De redenatie is dat deze "overtollige" batterijlading gratis is, aangezien de overloop geen brandstof vereist en het geen zin heeft om een energiebesparende functie (d.w.z. ISG) te hebben die energie verbruikt om deze te laten werken.

#12 ·
ISG op mijn 1.7 t/diesel Optima werkte prima tijdens het eerste jaar van bezit. Omdat het echter soms een verdomde overlast was, schakelde ik het bij het opstarten uit.

Tijdens jaar twee werkte het redelijk goed tijdens de zomermaanden, maar zelden in de koelere maanden, tenzij ik een lange reis maakte, waarbij ik iets meer energie van de dynamo kreeg dan alleen lokale ritten.

Toen de auto 3 jaar oud was, was het een noviteit als hij aansloeg en ik was verheugd toen hij er gewoon helemaal mee ophield. De auto is nu bijna 4 jaar oud, morgen staat er een onderhoudsbeurt op de planning en de auto is redelijk goed ingereden, de motor is zo soepel als een noot. De DCT zorgt voor een mooie schok- en trillingvrije rit, het brandstofverbruik ligt consequent in de lage tot midden 40 per gallon, dus ik kan moeilijk zien waarmee ik de auto zou kunnen vervangen, aangezien KIA niet wil dat we de K5-vervanging in het VK hebben.

De komende maanden kan het beeld na de Brexit duidelijker worden en dat kan me de ene of de andere kant op wijzen, maar hoewel ik grotere auto's, luxere auto's, krachtigere auto's en zuinigere auto's heb gehad, zou ik zeggen dat de Optima SW als pakket waarschijnlijk de beste auto is die ik ooit heb gehad. Zou ik klagen over de ondergang van mijn ISG? :ROFLMAO:

• Like
Reactions: mr.macspot
#14 ·
Zoals anderen al hebben gezegd, zijn er een aantal parameters, maar de belangrijkste lijkt de batterijstatus te zijn. De PIcanto van mijn dochter rijdt niet veel kilometers en ze kan zich niet herinneren wanneer de ISG voor het laatst werkte en ik heb erin gereden en hetzelfde geconstateerd. Vorige week volledige servicebeurt gehad en de batterij opgeladen. ISG werkte bij de eerste rit toen op temperatuur.

#15 ·
In de 4 jaar dat ik mijn Ceed bezat, werkte hij één keer. Ik heb het bij elke servicebeurt aan de garage vermeld en kreeg te horen dat alles in orde was en dat het misschien de batterij was die volledig opgeladen moest worden. Ik heb een non-stop reis van 4 uur en 220 mijl gemaakt en het systeem aan het einde getest. Het werkte niet. Het lijkt erop dat de ISG erg humeurig is. Maar om eerlijk te zijn, het is meer een last dan een zegen.

#16 ·
Het KIA ISG-systeem heeft ook "Slim Opladen". Tijdens het rijden laadt de dynamo de batterij slechts tot 70% - 80% op (de meningen over het exacte cijfer verschillen) en levert dan alleen voldoende om aan de elektrische belasting te voldoen - hij stopt met het opladen van de batterij. Opladen boven dat niveau wordt alleen bereikt wanneer de motor op de uitloop staat en dit vertegenwoordigt "gratis" energie. Het is deze energie die wordt gebruikt voor de herstart, dus uw rijstijl bepaalt of er voldoende in de batterij zit om start/stop te laten werken. Meer "optillen en uitrollen" = meer opladen bij uitloop.

#19 ·
Lift and coast: Wanneer u een weggedeelte nadert waarvoor u moet vertragen, haalt u uw voet van het gaspedaal maar laat u de auto in de versnelling staan en probeer niet te remmen. Dit betekent natuurlijk dat u eerder uw voet van het gaspedaal haalt dan wanneer u van plan bent te remmen en vereist enige anticipatie. Vaak weet u dat u moet wachten (rotonde, stoplichten of wachtrij bij een kruising) en eerder uw voet van het gaspedaal halen zal uw reistijd niet echt verlengen - u brengt iets meer tijd door met het uitrollen naar de hindernis, maar brengt iets minder tijd door met daadwerkelijk stilstaan, u zit nog steeds achter de auto voor u, dus niets verloren. De hele tijd dat u dit doet, verbruikt u precies nul brandstof. Laat het toerental helemaal zakken tot net boven stationair (maar niet te laag, anders opent de stall preventer het gaspedaal voor u) voordat u de koppeling intrapt - schakel niet terug via de versnellingen, want dat verbruikt meer brandstof. De hele tijd dat u dit doet, laadt u de accu op tot boven de 80% (of wat dan ook) slimme limiet. Als de omstandigheden voor u veranderen, trap dan gewoon de koppeling in en selecteer direct de juiste versnelling (blokschakelen genoemd). IAM leert dit al vele jaren - het vereist een grotere anticipatie op de weg en dat is ook een goede zaak. Het wordt bijna automatisch met oefening. De hele tijd dat uw auto in de versnelling staat, de koppeling is ingeschakeld, het gaspedaal volledig gesloten is, zal het slimme systeem die vrije energie gebruiken om de accu op te laden.

Ja, u kunt de accu opladen met een oplader (laat de accu in de auto) als u dat echt moet, maar is het de moeite waard? Veel mensen hier houden niet van de ISG en schakelen het toch uit - de brandstofbesparing is erg klein en het verschil dat het maakt is kleiner dan wat u bespaart door lift and coast.

#22 ·
Het heeft geen zin. Het zal vrij snel terugvallen op de slimme laadlimiet.
Tijdens de eerste periode van Lockdown had mijn vorige auto snel last van een batterij die niet helemaal genoeg was om de auto te starten, maar wel genoeg om alle waarschuwingslampjes te activeren.

Probleem opgelost met een zonnepaneel. Stopt met opladen wanneer de batterij volledig is opgeladen en springt weer aan als deze onder een bepaalde spanning komt.

Hield het Start/Stop-systeem helemaal tevreden

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

#23 ·
ISG-knop UIT is de tweede zet van de startknop, de derde zet Auto Hold AAN. lol (y) :)

• Like
Reactions: Parablob and Indalo