Kia Owners Club Forum banner

Sportage PHEV batterijbeheersysteem storing

1 reading
14K views 34 replies 11 participants last post by  Treeish  
#1 ·
Hallo,

Ik heb in februari een Sportage PHEV in ontvangst genomen en hij is uitstekend geweest, ik vind hem erg leuk, maar de afgelopen maand of zo heeft hij af en toe oranje waarschuwingslampjes gehad en een bericht dat er een storing is in het batterijbeheersysteem.

Ik heb hem iets meer dan een week geleden naar de dealer gebracht voor een onderhoudsbeurt en gevraagd om naar de storing te kijken. Er werd me later die dag verteld dat hij klaar was en dat ze de storing niet konden zien of reproduceren, dus hebben ze de foutcodes gewist en me weg laten rijden.

Een week later verschijnt het oranje lampje weer, en als ik op mijn werk ben, gaat het over in een rood lampje en zegt het dat ik het hybridesysteem moet controleren. Ik belde de RAC, de technicus controleerde de foutcodes en vond er een paar (verderop). Daar werd in de dealer niets over gezegd.

Dus ik bracht hem afgelopen donderdag terug naar de dealer en er werd me verteld dat ze contact zouden opnemen. Niets gehoord, dus vandaag gebeld, er werd me verteld dat ze met de technicus zouden spreken en contact met me zouden opnemen. Geen antwoord. Opnieuw gebeld en er werd me verteld dat ze niet met de technicus hadden gesproken en dat het waarschijnlijk weken, misschien langer zou duren voordat er naar gekeken zou worden. Het lijkt erop dat het gemakkelijk is om de service in een periode van 10 dagen te krijgen, maar niet een storing die er zogenaamd niet was. Alle andere dealers die ik belde, zeiden hetzelfde.

Helaas heb ik een paar andere berichten gezien waarin hetzelfde probleem met dealers en garantieproblemen werd geconstateerd.

Wat de foutcodes betreft, is iemand deze al tegengekomen en was het een snelle oplossing of een fataal probleem?

Systeemtype: CENTRALE ELEKTRONISCHE EENHEID
Naam: CARROSSERIE CONTROLE MODULE - DIAGNOSE - MT/AT DTC: 981000, onbekend
DC: B181000, Ultrasone Instructie Bescherming (UIP) Sensor Fout

Systeemtype: MOTOR
Naam: EOBD
DTC: POACO, Hybride batterijpakket stroomsensor A - circuitbereik/prestaties
DTC: P1E01, Fabrikantgestuurde DTC

Bedankt!

#2 ·
Mijn PHEV is bijna een jaar oud en vanmorgen kreeg ik net de foutmelding 'Controleer hybridesysteem', die hetzelfde klinkt als die van u. De Kia-app zegt dat het een fout is met het batterijbeheersysteem.

De auto lijkt nog steeds goed te rijden. Ik heb in een andere thread gezien dat het een softwarefout zou kunnen zijn die is veroorzaakt door de laatste software-update van juni, die ik heb geĂŻnstalleerd. Dus als het maar een fout is, ben ik niet al te bezorgd, maar het is niet fijn om rode lampjes op het dashboard te hebben.

#3 ·
Bedankt voor de reactie. De dealer belde vanochtend terug om precies dat te zeggen, een softwareprobleem en niets mechanisch/batterij gerelateerd.

Ga het later ophalen en terugbrengen zodra de software-update beschikbaar is van Kia.

Begrijpelijk dat dit soort dingen met software kunnen gebeuren, maar dat is toch een grote pseudo-fout die wordt weergegeven!

#4 ·
Hopelijk kunnen we de software-update zelf uitvoeren. Als de update van juni (beschikbaar om te downloaden via OTA of USB-stick) het probleem heeft veroorzaakt, dan zouden ze in staat moeten zijn om te repareren wat ze ook hebben veranderd met een andere update. Ik weet niet zeker of dat het waarschuwingslampje (foutcode) zou resetten.

#5 ·
Stel je voor dat het OTA te repareren zou zijn met een patch zoals elke andere software, maar ik vermoed dat de noodzaak om de dealer te bezoeken is zodat ze de foutcodes kunnen wissen/ervoor kunnen zorgen dat het daadwerkelijk is opgelost. Duimen.

Hopelijk kunnen we de software-update zelf uitvoeren. Als de update van juni (beschikbaar om te downloaden via OTA of USB-stick) het probleem heeft veroorzaakt, dan zouden ze in staat moeten zijn om te repareren wat ze ook hebben veranderd met een andere update. Weet niet zeker of dat het waarschuwingslampje (foutcode) zou resetten.

#6 ·
Ik betwijfel ten zeerste dat de update van juni iets te maken zou hebben met iets dat te maken heeft met motor- en emissiesystemen, veel te riskant, aangezien klanten die halverwege de updates zaten en beschadigd of onderbroken werden, auto's overal zouden hebben achtergelaten. De update was alleen voor niet-veiligheidskritische systemen, dwz. Navigatie, display etc.
Wat OTA-updates betreft, ik betwijfel of KIA het zou riskeren met motorbeheersoftware, net als het PPF-probleem een dealerbezoek is en geen online download.

#8 ·
Betwijfel ten zeerste dat de update van juni iets te maken zou hebben met iets dat verband houdt met motor- en emissiesystemen, veel te riskant, aangezien klanten die halverwege de updates waren en gecorrumpeerd of onderbroken raakten, auto's overal zouden hebben gestrand. De update was alleen voor niet-veiligheidskritische systemen, dwz. Navigatie, display etc.
Wat betreft OTA-updates, zou ik betwijfelen of KIA het zou riskeren met motorbeheersoftware, net als het PPF-probleem een dealerbezoek is en geen online download.
Naast dit forum volg ik verschillende Kia-groepen op Facebook en uit wat ik heb gelezen, lijkt dit Sportage PHEV's in heel Europa en Noord-Amerika te treffen, maar alleen die PHEV's die de nieuwste software-update hebben gedownload (automatisch OTA of via USB).

HEV's & ICE-only auto's worden niet beïnvloed & sommige (niet alle) getroffen eigenaren hebben uiteindelijk van Kia-dealers te horen gekregen dat het veilig is om met hun PHEV's te rijden en "Kia werkt aan een oplossing"…

#11 ·
Ging gisteravond weer rijden en alle storingen waren vanzelf verdwenen. Had verwacht dat het oranje motorwaarschuwingslampje aan zou blijven nadat er een foutcode was geregistreerd, maar zelfs dat was uit en alles ziet er goed uit. Controleerde de status in de Kia-app en zelfs dat is allemaal vinkjes zonder waarschuwingen.

Dus het zou de software-update kunnen zijn geweest. Zo niet, dan is een andere theorie het weer. Gisterochtend was het de natste rit die ik in een tijdje heb gemaakt. Veel stilstaand water langs de weg, enz. Ik ben nergens doorheen gewaadt of door echt diepe plassen gegaan, maar de onderkant van de auto zou behoorlijk nat zijn geweest. Dus misschien is er water in een elektrische connector gekomen. Of het verkoelende effect van het koude water op de batterij veroorzaakte een ongebruikelijke stroommeting. Volledige gissing, maar ik zal kijken of het weer gebeurt en noteren of het nat is of niet.

#12 ·
Werkt precies hetzelfde voor mij. Soms start ik de auto en geen waarschuwingslampjes, andere keren (en na een paar keer opladen) gaat het waarschuwingslampje aan. Trouw aan de vorm, elke keer dat ik bij de dealer ben afgezet, is het lampje uit en kunnen ze alleen afgaan op historische foutcodes.

Wat betreft de update van juni, deze problemen zijn pas verschenen en gecascadeerd sinds die update. Kan niet met zekerheid zeggen dat het een oorzaak is, maar er is niets fundamenteel veranderd en het zou nogal toevallig zijn als het de update niet was.

Ben gisteravond weer gaan rijden en alle fouten waren vanzelf verdwenen. Had verwacht dat het oranje motorwaarschuwingslampje zou blijven branden nadat er een foutcode was geregistreerd, maar zelfs dat was uitgegaan en alles ziet er goed uit. De status in de Kia-app gecontroleerd en zelfs dat zijn allemaal vinkjes zonder waarschuwingen.

Het zou dus de software-update kunnen zijn geweest. Zo niet, dan is een andere theorie het weer. Gisterochtend was het de natste rit die ik in lange tijd heb gemaakt. Veel stilstaand water langs de weg enz. Ik ben nergens doorheen gewaadd of door echt diepe plassen gegaan, maar de onderkant van de auto zou behoorlijk nat zijn geweest. Dus misschien is er water in een elektrische connector gekomen. Of het koeleffect van het koude water op de batterij veroorzaakte een ongebruikelijke stroommeting. Volledige gissingen, maar ik zal kijken of het weer gebeurt en noteren of het nat is of niet.

#14 ·
Vraag me af of er een fabricagefout is met de sensor.

Heb de mijne bij de dealer opgehaald en gevraagd wat te doen als de fout opnieuw optreedt. Verteld dat het een softwareprobleem is, dus oké om te rijden, maar natuurlijk als er vermogensverlies/iets ongewoons is aan het rijden, dan stoppen en de hulpdienst bellen.

Ben naar huis gereden en alles was in orde. 's Avonds nog een rit gemaakt en alles was in orde. Ging wandelen en kwam terug bij de auto, startte hem en weer rood en geel licht. Motor een paar seconden uit, weer aan en dit keer alleen een geel licht. Vanmorgen opgeladen van 30-70% (geel licht nog steeds aan), van de lader gehaald en de motor gestart, geen lampjes. Ga kijken of er een bepaald laadniveau is waarop het verschijnt.

Gecontroleerd toen ik update - 3 juli - en toen ik voor het eerst het gele lampje had na het opladen bij een pod point - 6 juli.

Ik krijg nu ook altijd een Kia Connect-melding met de melding "Kan niet beginnen met opladen" elke keer dat ik hem van de lader haal.

#16 · (Edited)
Kwam bij de post nadat hetzelfde mij op zondag 3 september overkwam. Reed een blokje om van 1 mijl. Parkeerde en stopte de motor. Daarna de motor aangezet om iets te controleren en kreeg een rood motorsymbool en dezelfde melding om "Hybride systeem te controleren". Kia-app zou "Batterijbeheersysteem" abnormaal weergeven. De volgende dag alleen het oranje motortje. Het elektrische bereik was 1 mijl. Batterij 21% opgeladen. Ik heb een ODBii-lezer gekregen. Las de fout vandaag (de dag na het rijden) uit en kreeg de P0AC0 "Hybrid Battery Pack/Current Sensor/Circuit Range/Performance". Niets gereset, maar het oranje motortje verdween.

Weet niet zeker wat ik moet doen. Als het lampje verdween, is het dan zinvol om de dealer te bellen?

Levering eind juni. De update op 2 juli geĂŻnstalleerd. Eerste probleem op 3 september. Er was geen regen op zondag. Het weer was eigenlijk de hele dag erg warm en zonnig.

Software-info toevoegen om te vergelijken of andere mensen precies hetzelfde of iets anders hebben. Ik heb minder dan 600 mijl op de kilometerteller.

Attachments

This post has been deleted
#20 ·
Een week later verschijnt het gele lampje weer, en als ik op mijn werk ben, gaat het over in een rood lampje en zegt het dat ik het hybride systeem moet controleren. RAC gebeld, technicus controleerde de foutcodes en vond er een paar (verderop). Niets daarvan werd in de dealer vermeld.
Knippen en plakken van bericht nr. 1. SPAM-waarschuwing.

#18 ·
Heb sinds de software-update van juni een fout in het batterijbeheersysteem. Kia garage heeft me gevraagd aantekeningen te maken van wanneer en hoe het gebeurt, wat ik heb gedaan. Lijkt niets anders te zijn dan totaal willekeurig. Weer, temperatuur, hoeveelheid lading in PHEV etc. etc. zijn allemaal anders geweest elke keer dat het probleem zich voordeed. Vanmorgen hebben we een grote stap achteruit gezet.
Ik ging de auto uit de garage halen en het dashboard lichtte op als een kerstboom met de gebruikelijke foutlampjes die bleven branden toen ik op de startknop drukte. Maar dit keer kon ik geen achteruit of vooruit kiezen, alleen neutraal of parkeren en om het nog erger te maken, kon ik de motor ook niet uitschakelen. Als ik op de startknop drukte, veroorzaakte dit slechts een licht klikgeluid, maar de elektrische stroom bleef nog steeds lopen. Vreemd genoeg schakelde de auto na 15 minuten in huis te hebben doorgebracht met het organiseren van AA-berging uit zichzelf uit en werkt nu weer prima, zij het met het batterijbeheerlampje op het dashboard. Alle versnellingen werken zoals het hoort. De foutlampjes op het dashboard zullen ongetwijfeld verdwijnen na een paar starts... tot de volgende keer.
Wacht op een terugbelverzoek van de garage, 8000 gelukkige mijlen tot nu toe.

#21 ·
Heb het Battery Management systeem fout gehad sinds de software-update van juni. Kia garage heeft me gevraagd aantekeningen te maken van wanneer en hoe het gebeurt, wat ik heb gedaan. Lijkt niets anders te zijn dan totaal willekeurig. Weer, temperatuur, hoeveelheid lading in PHEV etc etc zijn allemaal verschillend geweest elke keer dat het probleem zich voordeed. Vanmorgen hebben we een grote stap terug gedaan.
Ging de auto uit de garage halen en het dashboard lichtte op als een kerstboom met de gebruikelijke foutlampjes die bleven branden toen ik op de startknop drukte. Maar deze keer kon ik geen achteruit of vooruit kiezen, alleen neutraal of parkeren en om het nog erger te maken, kon ik de motor ook niet uitschakelen. Als ik op de startknop drukte, veroorzaakte dit slechts een licht klikgeluid, maar de elektrische stroom bleef nog steeds lopen. Vreemd genoeg schakelde de auto na 15 minuten in huis te hebben doorgebracht met het organiseren van pechhulp, uit zichzelf uit en werkt nu weer prima, zij het met het batterijmanagementlampje op het dashboard. Alle versnellingen werken zoals het hoort. De foutlampjes op het dashboard zullen ongetwijfeld verdwijnen na een paar keer starten... tot de volgende keer.
Wacht op een terugbelverzoek van de garage, 8000 gelukkige mijlen tot nu toe.
Dat klinkt bijna als de Zombie-modus in een EV, maar het kan ook te maken hebben met een zwakke 12V-batterij. Heeft u een manier om de 12V-batterij te meten?
Ik neem aan dat de auto in het bovenstaande geval op de EV-modus staat. Hoe reageert hij als u in andere modi start? (Ik weet niet precies welke modi u heeft)

#22 ·
Sorry, nee. Ze belden me de dag ervoor en zeiden dat ik alleen langs moest komen als het waarschuwingslampje brandde. Volgens hen betaalt Kia niet voor hun werk als er geen mailfunctie is als ik kom. Hij zei dat het het beste zou zijn als er iets “kapot gaat”.
We spraken dus af dat ik gewoon even langs zou komen als het gebeurt en ik in de buurt ben.

#25 · (Edited)
@OldSwede bedankt voor de update. Zijn de oranje of rode controlelampjes van de motor de afgelopen maand vaak verschenen?

Sorry, nee. Ze belden me de dag ervoor en zeiden dat ik alleen langs moest komen als het waarschuwingslampje brandde. Volgens hen betaalt Kia niet voor hun werk als er geen mailfunctie is als ik kom. Hij zei dat het het beste zou zijn als er iets "kapot gaat".
Dus we spraken af dat ik gewoon even langskom als het gebeurt en ik in de buurt ben.

#30 ·
Dus de afgelopen maand of zo heb ik geprobeerd de lichtsituatie te monitoren en ik dacht dat ik had bedacht dat hij er echt niet van houdt om onder de 40-45% lading te zitten. Een paar weken goed doorgebracht zonder waarschuwingen door hem op zijn minst boven de 45% op te laden. Toen gebeurde het een keer met 60% lading, maar de brandstof was laag - de tank bijgevuld en zou je het geloven, het licht verdwijnt.

Snel vooruit naar vorige week, volle brandstoftank, 85% batterij en ik krijg het gele EN rode lampje. Heb ook een waarschuwing voor weinig ruitensproeiervloeistof. Zet de auto een paar keer uit en weer aan, lampjes en waarschuwingen zijn er nog steeds. Onmiddellijk de ruitensproeiervloeistof bijgevuld en ongelooflijk, de waarschuwingen verdwijnen. Het enige dat me doet aannemen, is een softwareprobleem met het lezen/interpreteren van waarschuwingen voor een laag niveau, inclusief weinig ruitensproeiervloeistof?
Triesh, ik denk dat je iets op het spoor bent. Ik kreeg de waarschuwing voor het hybridesysteem opnieuw. En één ding is dat ik vlak daarvoor een laag brandstofpeil had. Eén ding dat me opviel, is dat ik de motor maar een paar minuten heb uitgeschakeld. En toen voor de waarschuwing.

#32 ·
Dagelijks heb ik altijd tussen de 20-40% over. Meestal krijg ik geen waarschuwingen.
Ik heb wat info gevonden in de "2023 Sportage P(HEV) Features & Functions Guide".
View attachment 25410
Nooit gedacht dat dat een probleem zou kunnen zijn, hoewel ik er behoorlijk obsessief mee bezig ben om ervoor te zorgen dat de dop klikt als ik hem sluit. Als ik de waarschuwingslampjes weer krijg, zal ik proberen de vuldop eraf en erop te draaien om te zien of dat het probleem oplost.

@Therookery, heb je enig succes gehad met het testen/vervangen van de OBC door de dealer?

#33 ·
@OldSwede, ik heb net het gele motorstoringslampje gehad, dus ben eruit gesprongen en heb de tankdop geopend en weer gesloten - één klik. Lampje weg toen ik het contact weer aanzette.

Het was pas de eerste poging om eerlijk te zijn, maar het lijkt de storing bij deze gelegenheid te hebben verholpen.

Ik heb gisteren getankt en ervoor gezorgd dat ik de klik kreeg bij het sluiten, maar we zullen zien of het de volgende keer werkt

#34 ·
Nooit gedacht dat dat een probleem zou kunnen zijn, hoewel ik behoorlijk OCD ben over ervoor te zorgen dat de dop klikt als ik hem sluit. Als ik de waarschuwingslampjes weer krijg, zal ik proberen de vuldop eraf en erop te draaien om te zien of dat het wegneemt.

@Therookery, heb je enig succes gehad met het testen/vervangen van de OBC door de dealer?
Hoi Uiteindelijk is alleen de bekabeling voor de OBC vervangen, Kia wilde niet de hele unit vervangen. Er werd me verteld dat er water in het systeem komt via de kabel en dat het daardoor uitvalt. Het is blijkbaar een veelvoorkomende fout bij PHEV's, zei de monteur. Getest door de monteur ter plaatse gedurende een paar dagen zonder dat er fouten optraden. Ik heb de auto zonder problemen mee naar huis genomen, alles in orde. De volgende dag heb ik de auto uit mijn garage gehaald en hij stond weer als een kerstboom te schijnen. De nieuwe 'onderdelen' hadden helemaal geen verschil gemaakt! Sterker nog, de fout in het batterijbeheersysteem deed zich nu gemiddeld om de 3 tot 4 dagen voor, nu gebeurt het dagelijks!!. Kia technical heeft me verteld om 'ermee te leven' tot de volgende software-update die het 'zou moeten' verhelpen. Ze wilden niet zeggen wanneer die software-update er komt, maar zeiden wel dat het ook DAB-problemen zal aanpakken (dat is een ander verhaal). Ik ben niet optimistisch... De monteur zei ook dat Kia technical hem verteld heeft dat de software-update van juni '23 is aangepast en dat de software is gewijzigd, waarbij het onderdeel dat de fout in het batterijbeheersysteem veroorzaakt, is verwijderd. Ik gebruik de 230601-versie die ik op 29/06 op de auto heb geĂĽpdatet, maar het systeem met de updates is tijdelijk niet beschikbaar terwijl ik dit schrijf, dus ik kan op dit moment niet controleren of er een andere versie beschikbaar is gesteld.

#35 ·
Hoi, uiteindelijk is alleen de bekabeling voor de OBC vervangen, Kia wilde niet de hele unit vervangen. Er werd me verteld dat er water via de kabel in het systeem komt en het laat uitvallen. Het is blijkbaar een veelvoorkomende fout bij PHEV's, zei de monteur. Getest door de monteur ter plaatse gedurende een paar dagen zonder dat er fouten werden weergegeven. Ik heb de auto zonder problemen mee naar huis genomen, alles in orde. De volgende dag heb ik de auto uit mijn garage gehaald en hij stond weer als een kerstboom te branden. De nieuwe 'onderdelen' hadden helemaal geen verschil gemaakt! Sterker nog, de fout in het batterijbeheersysteem deed zich nu gemiddeld om de 3 tot 4 dagen voor, nu gebeurt het dagelijks!!. Kia technical heeft me gezegd om 'ermee te leven' tot de volgende software-update die het 'zou moeten' verhelpen. Ze wilden niet zeggen wanneer die software-update er komt, maar gaven wel aan dat deze ook DAB-problemen zal aanpakken (dat is een ander verhaal). Ik houd mijn adem niet in... De monteur zei ook dat Kia technical hem verteld heeft dat de software-update van juni '23 is aangepast en dat de software is gewijzigd, waarbij het onderdeel dat de fout in het batterijbeheersysteem veroorzaakt, is verwijderd. Ik gebruik de 230601-versie die ik op 29/06 op de auto heb geĂĽpdatet, maar het systeem met de updates is tijdelijk niet beschikbaar terwijl ik dit schrijf, dus ik kan op dit moment niet controleren of er een andere versie beschikbaar is gesteld.
Jeez, een beetje een rondje. Jammer dat het het niet heeft opgelost. Nog nooit DAB-problemen gehad, dus dat is nieuw!

Ik heb mijn softwareversie vergeleken met die in de Kia-updater en ik heb dezelfde die momenteel beschikbaar is. Ik merkte ook dat Sportage PHEV's zijn verwijderd van de lijst met compatibele modellen voor de update van juni, hoewel dat wel logisch is.

@OldSwede, ik had laatst weer een oranje lampje, direct na het opladen bij een openbaar oplaadpunt. De 'one-click' vuldop-fix werkte weer direct en sindsdien heb ik er geen meer gehad. Ik had een paar dagen eerder getankt, ervoor gezorgd de klik te doen, en had ongeveer 150 mijl gereden zonder problemen tot ik hem aan het opladen zette. Zal tevreden zijn als dat de simpele work-around is die nodig is!