Voor degenen die geen laadproblemen ervaren - hoe weet u dat deze de hele tijd op 7 kW blijft?
Ik merkte het pas nadat ik externe monitoring hardware en software had toegevoegd aan de stroomvoorziening voor mijn Zappi.
De Octopus-app toont alleen het verbruik voor het hele huis, in segmenten van 30 minuten op een grafiek.
De Zappi-app toont alleen het momentane verbruik en een grafiek met lage resolutie van historische gegevens.
Als ik naar beide bronnen kijk, is het moeilijk om een probleem te zien, zelfs als ik zeker weet dat de laadsnelheid is gedaald.
Ik gebruik een Shelly EM klem-energiemonitor en zelfs de grafieken in de Shelly-app maken het moeilijk om precies te achterhalen wat er aan de hand is.
Ik heb de Shelly-gegevens in Home Assistant en de grafieken hier laten precies zien wat de laadsnelheid is. Ik kan "inzoomen" op een korte periode en het is duidelijk wat er gebeurt
De laadgrafiek in de Myenergi (Zappi) app toont duidelijk een stapverandering in de laadsnelheid van 7,2 naar 1,4 kW en aangezien de tijdsperiode uren is, is het gemakkelijk om de geschatte periodes te zien. De dealer was blij om het "bewijs" te accepteren.
IOG laadt niet alleen in periodes van een half uur, als er een lange periode is toegewezen, wordt deze in de Zappi ingesteld als een continue "boost".
Octopus stelt geen lage laadsnelheid in, ze geven alleen boost-instructies aan de Zappi en deze zijn altijd op vol vermogen (7,2kW).
Mijn laatste lading was een enkele geplande nachtlading op vol vermogen (dwz geen gebruik van IOG) De laadsnelheid was ongeveer 2 uur lang 7,2, daarna daalde deze naar 1,4, hoewel de lader de auto nog steeds vol vermogen bood. Dus niets te maken met Octopus-controle, niets te maken met onderbroken laden, niets te maken met laadsnelheden ingesteld door de Zappi.
De dealer heeft nu de ICCU gecontroleerd en opnieuw geplaatst en een lange lading van 11 kW uitgevoerd om te controleren op thermische problemen. Op verzoek van de dealer laat ik nu de batterij leeglopen en zal dan proberen een lange, ongetimede domme lading van 7,2 kW uit te voeren om te zien wat er gebeurt.