Kia Owners Club Forum banner

Kosten van de 6e service - £731 ??

264 views 4 replies 5 participants last post by  Captain.Cretin  
#1 ·
Hallo, mijn lokale Kia-dealer heeft me £ 731 geciteerd voor de 6e service. Blijkbaar is dit omdat het koelsysteem van de batterij onderhoud nodig heeft of zoiets. Ze hebben een "serviceplan" aangeboden waarbij de 6e en 7e service, in plaats van £ 731 en £ 125, in totaal £ 549 kosten, wat uiteraard veel beter is. Ik neem aan dat je zou kunnen zeggen dat als een kleine service £ 125 kost, we de grote voor £ 425 krijgen.

Is dit redelijk en/of is het de moeite waard om bij dealers rond te shoppen?

#4 ·
U kunt proberen hier details in te voeren en te zien of u betere prijzen krijgt.

Het lijkt er echt op dat de koelvloeistofservice de nieuwe olieverversing is voor EV's.
Voor de Niro staat deze vermeld als elke 36 maanden of 40.000 mijl te worden vervangen.

Vraag me af hoeveel mensen dit zullen doen nadat de garantie is verlopen. 🤷‍♂️

Google AI is een interessante lezing. Gezien het citaat over Kia/Hyundai 🤢

AI Overzicht

Coolant levels | Kia EV Forum

Er is geen eenduidig antwoord op hoe vaak u de koelvloeistof van een EV moet verversen, aangezien de vereiste frequentie aanzienlijk varieert per automodel en fabrikant, waarbij sommige EV's dit nooit nodig hebben en andere een service aanbevelen met intervallen van 80.000 tot 120.000 mijl of zelfs langer. U moet het instructieboekje van uw voertuig of de specificaties van de fabrikant raadplegen voor het juiste onderhoudsschema voor de koelvloeistof om schade aan uw batterij te voorkomen en mogelijk uw garantie ongeldig te maken.

Belangrijke factoren die de service-intervallen van de koelvloeistof beïnvloeden:
  • Specificatie van de fabrikant:
    Dit is de meest cruciale factor, met voorbeelden variërend van Tesla's "nooit" tot Mercedes-Benz's 124.000 mijl service en Hyundai/Kia's 80.000 mijl aanbevelingen.

• Verzegelde systemen:
    Veel EV's gebruiken gesloten koelsystemen, wat betekent dat de chemicaliën minder worden blootgesteld aan verontreinigingen en niet zo snel afbreken als in traditionele verbrandingsmotoren, waardoor de levensduur van de koelvloeistof mogelijk wordt verlengd.

• Batterijbescherming:
    De rol van de koelvloeistof is het beschermen van de batterij en de motor tegen oververhitting, wat hun levensduur en prestaties kan verminderen. Goed onderhoud verlengt de levensduur van deze vitale componenten.
Waarom u het niet zomaar kunt "instellen en vergeten":
  • Degradatie van koelvloeistof:
    Na verloop van tijd, zelfs in gesloten systemen, kunnen de beschermende additieven van de koelvloeistof uitgeput raken en kan er vervuiling optreden, waardoor de effectiviteit ervan afneemt.
  • Garantierisico's:
    Het gebruik van het verkeerde type koelvloeistof of het verwaarlozen van de gespecificeerde service-intervallen kan de garantie van uw batterij ongeldig maken.

#5 ·
Hoi, mijn lokale Kia-dealer heeft me £731 geciteerd voor de 6e service. Blijkbaar is dit omdat het koelsysteem van de batterij onderhoud nodig heeft of zoiets. Ze hebben een "serviceplan" aangeboden waarbij de 6e en 7e service, in plaats van £731 en £125, in totaal £549 kosten, wat uiteraard veel beter is. Ik neem aan dat je zou kunnen zeggen dat als een kleine service £125 is, we de grote voor £425 krijgen.

Hoe dan ook, lijkt dit redelijk en/of is het de moeite waard om bij dealers rond te shoppen?
Over welke versie van de SOul hebben we het??

Ik heb het volledige serviceblad te pakken gekregen voor de 27/30KWh-versie die ik heb (de Mk1 Soul EV), en de koelmiddelwissel is slechts een advies; als je geen problemen ziet, zou ik me er niet druk om maken.

Eerlijk gezegd is er NIETS vermeld als vereist, alles is "inspecteren" en "advies"; en het serviceblad gaat tot 12 jaar mee; en raad eens, het "inspecteren"-gedeelte wordt gedekt door een APK, die £50 kost.

Dealers zijn wanhopig op zoek naar iets om de melkkoe te vervangen die de onderhoud van verbrandingsmotoren is.